SDP:n kansanedustaja Katja Taimela tyrmää ulkoministeri Timo Soinin (ps.) väitteen siitä, että edellinen hallitus olisi hyväksynyt kansalliseen lainsäädäntöön EU:n kiistellyn kabotaasiliikenneasetuksen. Taimelan mukaan asetus hyväksyttiin Vanhasen toisen hallituksen aikana ja Kataisen hallituksen kaudella sen määritelmiä tarkennettiin, sekä lisättiin tilaajavastuuta harmaan talouden torjumiseksi.

− Vasta nykyinen hallitus on perussuomalaisten Timo Soinin johdolla taipumassa ja luopumassa kokonaan kansallisesta lainsäädännöstä, vaikka siihen ei olisi tarvetta. Kuten jo aikaisemmin SDP on tuonut esiin, olisi huonon edunvalvonnan sijaan voitu muuttaa kansallisen lainsäädännön määritelmiä tai viedä asia EU-tuomioistuimeen. Nyt Soini yrittää siirtää vastuun omasta toiminnastaan edellisille hallituksille, Taimela jatkaa.

Taimela muistuttaa, että EU:lta on tulossa ensi vuonna pitkään valmisteltu maantielakipaketti, jonka odotetaan selventävän unionin lainsäädäntöä myös kabotaasiasioissa. Toimiminen nyt hallituksen edellyttämällä tavalla olisi paitsi järjenvastaista myös erittäin haitallista suomalaiselle kuljetusliikenteelle.

− Esitys kabotaasilainsäädännön muuttamisesta pitäisi vetää kokonaan pois Eduskunnan käsittelystä. Suomen tulisi pitää kiinni omista linjauksistaan, kuten esimerkiksi Tanskassa on tehty. Nyt on kysymys siitä, haluaako Timo Soini tarkoituksellisesti jatkaa viikatteen heiluttelua suomalaisissa kuljetusyrityksissä ja niiden työntekijöissä.