Eduskunnan liikennevaliokunnan SDP:n jäsenet ovat tänään jättäneet kirjallisen kysymyksen hallitukselle päätöksestä leikata yksityisteiden lauttapaikkojen valtionapua. Yksityisteiden losseja ja lauttoja koskeva päätös leikkaa valtion harkinnanvaraista tukea 80 prosentista 65 prosenttiin hyväksytyistä kuluista. Valtion menoihin syntyy näin noin 300-400 000 euron säästö tälle vuodelle.  Budjettipäätöksen mukaisesti Ely-keskus perusteelle leikkausta kustannustehokkuuden hakemisella ja avustustoiminnan tarkoituksenmukaisen palvelutason saavuttamisen varmistamisella.

”Perustelut avustustason laskemiselle ovat oudot, osuuden laskeminen sinällään ei kannusta tehokkuuteen. Määrittelemättä on myös mikä on hallituksen mielestä tarkoituksenmukainen palvelutaso. Päätöksestä voi vain päätellä, että nykyistä matalampi.” toteaa kansanedustaja Katja Taimela.

Tiekuntien mahdollisuudet vaikuttaa kustannuksiinsa ovat rajalliset, useimmat kustannuksista toteutuvat liikennöin määrästä riippumatta. Käytännössä vaihtoehdot ovat liikennöinnin vähentäminen tai tiekunnan jäsenten maksuosuuden lisääminen, mikäli kunnilla ei ole mahdollisuuksia korottaa avustuksiaan.

”Usean kunnan taloustilanne on ennestään kireä, hallituksen leikkaus osuu kouralliselle saaristoisia kuntia eikä jakaannu tasaisesti. Yksittäisen kunnan osalta lisätuen tarve voi olla suurikin. Esityksessä on havaittavissa valtion halu siirtää yksityisteiden erityiskohteiden kustannukset kunnille ja on perusteltua kysyä hallitukselta miten he näkevät vastuunsa tulevaisuudessa näistä saaristolaisista.” sanoo kansanedustaja Suna Kymäläinen.

Perinteisesti lauttapaikkojen kaltaiset erityiskohteet aiheuttavat tiekunnille niin merkittäviä kustannuksia, että niiden avustaminen on katsottu välttämättömäksi myös silloin, kun teiden kunnossapitoa muutoin ei ole määrärahasyistä voitu avustaa. Tälle vuodelle hallitus on  kuitenkin kasvattanut valtion budjettia yksityisteiden valtionavustuksen suhteen kolmella miljoonalla eurolla viime vuoteen verrattuna.

”Mielestämme on syytä kysyä hallitukselta syitä yksityisten lauttapaikkojen leikkauksiin samalla kun yksityisteiden kokonaisavustusta lisätään. Olemmeko muuttamassa priorisointiamme ja suhtautumistamme saaristossa asuviin? Toivottavasti emme.” pohtii kansanedustaja Satu Taavitsainen.