SDP:n kansanedustaja Katja Taimela on tyrmistynyt hallituksen aikeista poistaa vammaispalvelut 75 täyttäviltä vammaisilta. Tällöin vammaiset siirtyisivät vammaispalvelulain takaamien palvelujen piiristä vanhuspalvelu- ja sosiaalihuoltolain palvelujen piiriin. Tämä tarkoittaa sitä, että palvelut muuttuvat tarveharkintaisiksi, eli päätökset palveluista tehtäisiin jatkossa kunnissa.

- Kun kuntien vaihtelevat taloustilanteet ovat tiedossa, on uhka alueellisen epätasa-arvon merkittävästä kasvusta todellinen. Tämä ei ole vähäpätöinen asia, kun jatkossa ihmisen asuinpaikasta riippuisi mahdollisuudet saada tiettyjä palveluja. Näkövammainen tarvitsee esimerkiksi henkilökohtaisen avustajansa, kuulovammainen tulkkipalvelua sekä kehitysvammainen vaikkapa kuljetusta ja asiointiapua. Jos mahdollisuus näihin ja moniin muihin palveluihin viedään, muuttuu arki paljon hankalammaksi ja pahimmillaan yksilön elämänlaatu ja toimintakyky voivat romahtaa nopeastikin.

- On selvää, että kunnan sosiaalihuollon yleiset palvelut eivät kykene vastaamaan vaikeimmin vammaisten henkilöiden erityisiin palvelutarpeisiin. Vaikuttaakin todennäköiseltä että syntyy tilanne, jossa mikäli palvelu saadaankin jatkumaan 75-vuotispäivän jälkeen, se muuttuu maksulliseksi.

- Silloin törmätään helposti tilanteeseen, että palveluihin ei ole varaa. Vaikeavammaisilla on harvoin työhistoriaa, joka kerryttäisi eläketuloa. Näin ollen heidän toimeentulonsa on matalalla tasolla. Lisäksi juuri heitä koskevat kipeimmin myös monet muut hallituksen tekemät leikkaukset ja säästöpäätökset.

Kuntien tehtävien karsiminen miljoonalla eurolla on ollut tavoite, jonka kaikki puolueet ovat jakaneet. Edellinen hallitus ei päässyt tässä asiassa puusta pitkään ja tehtävät päinvastoin lisääntyivät. Sipilän hallitus sai kasaan noin 400 miljoonan euron säästötoimet, joista merkittävä osa on kuitenkin hyvinkin epäselviä ja niistä koituvat säästöt kyseenalaisia.

- Vammaispalvelujen poistaminen 75 vuotta täyttäneiltä osoittaa, ettei tällä hankkeella ole enää mitään tekemistä normien purkamisen tai hallinnon järkeistämisen kanssa. Hallituksen normienpurkutalkoot paljastuvat pelkäksi leikkausohjelmaksi, jossa tarkoitus on murentaa hyvinvointipalveluja. Kärsijän rooli on varattu jälleen kerran yhteiskuntamme kaikkein heikoimmassa asemassa oleville.