VR ilmoitti tänään irtisanovansa 214 konduktööriä ja ratapihatyöntekijää ja lomauttavansa 540 veturinkuljettajaa. VR aikoo säästää 50 miljoonaa euroa matkustajaliikenteestä.

-Työntekijöiden ja heidän perheidensä elämä laitetaan sekaisin. Valtionyhtiön on oltava esimerkillinen työnantaja. Tämä ei ole reilua. Näinkö lippujen hinnanalennukset rahoitetaan? Kysyvät SDP:n liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsenet Katja Taimela, Suna Kymäläinen, Satu Taavitsainen sekä varajäsenet Krista Kiuru ja Harry Wallin.

VR on kaukoliikenteen kilpailutilanteessa muuttanut hinnoitteluaan ja leikannut palveluitaan karsimalla asemaverkostoaan ja siirtämällä lipunmyyntiä verkkoon ja R-kioskeille. Kaikkien matkustajien palaute uudistuksesta ei ole ollut positiivista, vaikka lippujen hinnat keskimääräisesti ovatkin laskeneet.

Valtion toimet säästöjen ja junaliikenteen kiirehdityn avaamisen myötä vähentävät raideliikennettä Suomessa merkittävästi. Mitään takeita siitä millä aikataululla ja minne uusia markkinaehtoisia kilpailijoita syntyy ei ole tiedossa. Valiokunnan sd-jäsenet pitävät hallituksen hätiköityjä toimia maakuntien elinvoimaa heikentävinä ja johtavan junaliikenteen palvelutason pysyvään laskuun sekä keskittymiseen vilkkaimmille rataosuuksille. Erityisesti maakunnille tärkeitä junayhteyksiä on lopetettu.

SDP esitti omassa varjobudjetissaan junaliikenteen heikennysten perumista. Hyvin toimiva julkinen liikenne on Suomelle elintärkeä. Herää kysymys, onko omistajaohjauksesta vastaavalla pääministeri Juha Sipilällä tarkoituksena myydä VR kokonaan?