Juha Sipilän (kesk) ”yhtiöittämishallitus” aikoo pala palalta poistaa suomalaisilta julkisia palveluita. Posti kuuluu tähän suunnitelmaan. SDP:n kansanedustajat liikenne- ja viestintävaliokunnassa jättivät hylkäysesityksen ja vastalauseen Sipilän hallituksen postilain muutokseen.

Kansanedustaja Katja Taimelan (sd) mukaan lakiesitys poistaisi vaatimukset postitoiminnan säännöllisyydestä ja laadusta, riittävistä resursseista sekä pitkäjänteisestä postitoiminnan järjestämisestä.
-Postin ja lehtien saaminen kuuluu kaikille kansalaisille joka puolella Suomea. Se on julkinen palvelu ja siitä pidämme kiinni. Sipilä on unohtanut perustehtävän ja aluepolitiikan, Taimela sanoo.

Kansanedustaja Suna Kymäläinen (sd) pitää Sipilän ”yhtiöittämishallituksen” lakiesitystä samanlaisena kermankuorijoiden ja työntekijöiden halpuuttajien edunvalvontana kuin on VR:n pilkkominen ja soten yhtiöittäminen. Yksityisille yhtiöille annetaan parhaimmat tuottoisat palat vieden valtionyhtiön tulot ja tämän vuoksi postilaiset laitetaan ruohonleikkaajiksi.
-Jatkossa valtion on turha odottaa osinkoa Postilta. Viime vuodelta valtion yhteiseen kassaan kilahti osinkoa 18 miljoonaa euroa. Jatkossa nuo eurot kilahtavat yksityisiin pusseihin, sanoo Kymäläinen.

Kansanedustaja Satu Taavitsaisen (sd) mukaan Sipilän ”yhtiöittämishallitus” ei ajattele kansalaisia vaan omistajia. Ministeri Berner (kesk) on useassa kohtaa julkisesti sanonut ajavansa omistamisen etua.
-Kansanedustajat edustavat kansaa ja on ajettava yhteistä etua, ei pienen, taloudellisesti vaikutusvaltaisen piirin etua. Voitosta elävien kauppamiesten etu on aina erilainen ja jopa vastakkainen kuin yleinen etu. He haluavat käyttää valtioita hyväkseen bisnestensä edistämiseksi. Hallituksen esittämästä postilain muutoksesta ei ole mitään hyötyä kansalaisille, pelkkää haittaa, päättää Taavitsainen.