SDP:n kansanedustaja Katja Taimela pitää perustuslakivaliokunnan linjauksia sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistukseen liittyvästä valinnanvapaudesta tervetulleina ja odotettuina.

- Perustuslakivaliokunnan yksiselitteinen tyrmäys ihmisten peruspalveluiden alistamisesta markkinoille on hyvä linjaus. Asiantuntijat ovat olleet asiasta poikkeuksellisen yksimielisesti samoilla linjoilla. Myös SDP on tuonut samoja asioita esille. Hallituksen malli pakkoyhtiöittämisineen olisi johtanut palveluiden pirstaloitumiseen, palveluiden saatavuuden vaarantumiseen ja kustannusten nousuun.

- Taas on hukattu paljon aikaa, kun hallitus yritti härkäpäisesti ajaa maaliin lehmänkauppaansa, jossa keskusta saa maakunnat ja kokoomus laajamittaisen sosiaali- ja terveyspalveluiden yhtiöittämisen. Nyt on aika palata toteuttamaan uudistuksen alkuperäisiä tavoitteita eli kaventamaan terveyseroja ja varmistamaan, että lääkäriin pääsee aina tarvittaessa asuinpaikasta riippumatta. Parhaiten aidosti toteuttamiskelpoinen paketti saataisiin aikaan jo nyt tehdyn laajan valmistelun pohjalta parlamentaarisessa työssä.

- Perustuslakivaliokunta arvosteli myös uudistuksen liian tiukkaa aikataulua. On selvää, että nyt tarvitaan pieni aikalisä. Siksi olisi tärkeää, että hallitus ilmoittaisi pikaisesti myös maakuntavaalien siirtämisestä toteutettavaksi realistisella aikataululla.