Liikenne- ja viestintäministeriö ilmoitti tänään keskeyttäneensä sähköpyörien hankintatukeen tähtäävän lain valmistelun. Pyöräilyn edistäminen liikennemuotona on laajasti kannatettu tavoite. Hallituspuolueiden ristiriitaisuus esityksen suhteen oli silmäänpistävää ja lisäsi osaltaan kuvaa Sipilän hallituksen asioiden huonosta ja sekavasta valmistelusta.

- Sekavalla valmistelulla on vaikutuksia myös käytännön tasolle. Pyöräkauppa on nyt ollut kuukauden sekaisin, kansalaisten pohtiessa tuleeko tuki ja minkälainen pyörä kannattaa ostaa. Pyöräalan yrittäjien kannalta on hyvä, että asiaan saatiin ratkaisu. Nopeat ja huonosti valmistellut esitykset tuottavat usein vahinkoa, vaikka jäisivät toteutumattakin. Pahimpana esimerkkinä tästä on esitys autoveron poistamisesta, joka jäädytti hetkessä autokaupan, toteaa liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen, kansanedustaja Katja Taimela (sd).

- Toivoisin että hallituksen esitykset tehtäisiin huolella punniten. Rahat tähän sähköpyörätukeen piti ottaa sähköautotuesta, jonka hallitus ajoi voimaan vasta talvella. Se tuki ehti olla voimassa muutaman kuukauden ennen kuin sen rahoitusta jo esitettiin toiseen käyttöön. Tämän tempoilun on loputtava, Taimela jatkaa.

- Sähköpyörät ja pyöräily ovat saaneet esityksen vastustajilta ansaitsematonta kritiikkiä. Sähköpyörä on loistava kulkuneuvo arki- ja työmatkaliikenteeseen, kun välineet ovat kunnossa ja pyöräilijä on motivoitunut tekemään muutoksen liikkumisessaan. Tarvitsemme keinoja pyöräilyn, kävelyn ja joukkoliikenteen lisäämiseen lähivuosina, päättää Taimela.