Kansanedustaja, liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen Katja Taimela toivoo, että eduskunta käy ajankohtaiskeskustelun viime aikoina selvinneistä, erityisesti sosiaalisen median alustoja koskevista tietovuodoista ja siitä, millä tavalla kansainväliset some-jätit keräävät ja hyödyntävät suomalaisilta käyttäjiltä saamiaan tietoja.

Eduskunta käsittelee tänään paikkatietopoliittista selontekoa. Kyseessä on julkisten tietovarantojen avaaminen, joka lähti alkuun vuonna 2012 kun Maanmittauslaitos avasi maastotietoaineistonsa avoimeen käyttöön. Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen oli tuolloin keskeisessä roolissa aloitteen edistäjänä ja painotti jo tuolloin, että kaikenlaisten tietovarantojen avaaminen on yksi tulevaisuuden kasvun ja hyvinvoinnin avain.

- Edelläkävijyys paikkatiedon käytettävyyden kehittämisessä ja julkisten tietovarantojen avaamisessa tarjoaa yrityksillemme merkittävän kilpailukykyvaltin ja pohjan innovaatiotoiminnalle. Jos mietimme vaikkapa liikenteen automatisoitumista, se perustuu aivan keskeisiltä osin tarkkaan ja luotettavaan paikkatietoon. Samalla on kuitenkin ehdottoman tärkeää pitää huoli ihmisten oikeudesta yksityisyyteen, Taimela muistuttaa.

Paikkatietopoliittisen selonteon merkittävin arvo on Taimelan mukaan siinä, että teemme poliittiset linjaukset siitä, miten monien eri tahojen tuottamia paikkatietoja hyödynnetään jatkossa tehokkaasti ja turvallisesti sekä henkilötietosuojasta huolehtien.

- Tämä on tärkeää etenkin sosiaalisen median aikakaudella, jolloin jokainen meistä jakaa itsestään suuria määriä erilaista tietoa sitä aina edes ymmärtämättä. Julkisen puolen toimijoiden on tässä oltava eräänlaisia portinvartijoita ja kyettävä pitämään huoli siitä, että palveluissa hyödynnettävä data on myös kansalaisten näkökulmasta turvallista. Siksi olisikin paikallaan, että näitä yhteisiä pelisääntöjä eduskunnassa pohdittaessa käytäisiin myös keskustelu sosiaalisen median roolista ja niistä toimintatavoista, joilla monikansalliset some-jätit suomalaisista käyttäjistään tietoa keräävät. Facebookin perustaja Mark Zuckerberg oli tällä viikolla Euroopan parlamentissa kuultavana liittyen Facebookista tapahtuneisiin tietovuotoihin. Olisikin paikallaan, että aiheesta käytäisiin keskustelu myös kansallisella tasolla.