Hallituksen tänään budjettiriihessään esittämä miljoonan euron määräraha Tampereen ja Helsingin ratapihan välisen nopean junayhteyden valmisteluun summaa melko hyvin mitä hallituksella oli tarjottavaa liikennesektorille, toteaa kansanedustaja sekä liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen Katja Taimela (sd).

Korjausvelan kärkihankerahoitus päättyy tähän vuoteen ja ensi vuonna väyläverkosta huolehtimiseen on yli 300 miljoonaa vähemmän rahaa. Rahoittaakseen kärkihankkeensa hallitus on siirtänyt tarvittavat uudet liikennehankkeet seuraaville hallituksille. Parlamentaarinen työryhmä pohtii parhaillaan millä tämä kaikki rahoitetaan tulevaisuudessa, kun korjausvelkaa on 2,5 miljardia ja tarpeita on esitetty uusille väylille kymmenien miljardien edestä, Taimela jatkaa.

Autoilijoiden iloksi hallitus laskee ajoneuvoveroa 50 miljoonan euron edestä seuraavan hallituksen kaudella vuonna 2020. Henkilöauton omistaja säästänee keskimäärin kympin verran vuodessa. Ehkä panostus olisi ilahduttanut enemmän vaikka korjattuna asfalttipintana, kun samaan aikaan julkisuudessa esitetään erilaisia malleja uusiksi liikenteen maksuiksi.

Toki kiitostakin pitää hallitukselle antaa, 25 miljoonan euron panostus teiden talvikunnossapidon parantamiseen on tärkeä, päättää Taimela.