Kansanedustaja ja työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan jäsen Katja Taimela jätti torstaina 6.3.2014 eduskunnassa kaksi työelämään liittyvää kirjallista kysymystä. Kysymyksillään Taimela nostaa tikun nokkaan ylitöiden käyttämisen lomautusten aikana ja työttömyysturvan suojaosaan liittyvän maksatusongelman.

Taimela ihmettelee ylitöiden teettämistä samaan aikaan lomautusten kanssa. Demokraatti-lehden artikkelissa 6.3.2014 kerrottiin, että lomautusten aikana on ollut havaittavissa myös ylitöiden lisääntymistä.

- On kaiken kaikkiaan kohtuutonta lomauttaa tilanteessa, jossa tehtävien töiden määrä ei ole vähentynyt. Aitoja säästöjä tällä menettelyllä ei ole mahdollista saavuttaa. Seurauksena lomautusten ja ylitöiden samanaikaisella käyttämisellä on työväen kahtiajako työttömiin ja loppuun palaneisiin.

Suomalainen työntekijä on joustava ja tekee yleensä ylitöitä tarvittaessa. Ylitöiden tekemiseen tarvitaankin aina työntekijän suostumus, eikä ylitöihin voida velvoittaa.

- Työntekijän venyminen tarkoittaa pahimmillaan sitä, että ylitöitä tekemällä hän edesauttaa joutumistaan itse lomautetuksi. Monesti ylitöistä kieltäytyminen ei ole myöskään aito vaihtoehto, kun pelätään oman työpaikan puolesta, Taimela huomauttaa.

Toisella kysymyksellään Taimela viittaa Salon Seudun Sanomissa 6.3.2014 olleeseen mielipidekirjoitukseen, jossa nostettiin esiin työttömyysturvaan vuoden alusta tulleen 300 euron suojaosan käytännön ongelmia työttömän toimeentulon kannalta. Ongelmaksi on muodostunut palkkatodistuksen saamisen viivästyminen. Sitä tarvitaan päivärahahakemuksen jättämiseen, joten palkkatodistuksen viipyminen tarkoittaa myös etuuden maksatuksen myöhästymistä. Pahimmillaan työttömällä ei ole minkäänlaista tulonlähdettä jopa kahteen kuukauteen. Vastaavia ongelmia maksatuksessa on ollut jo aiemminkin.

- Suojaosa on otettu vastaan positiivisesti ja mahdollisuutta on lähdetty hyödyntämään aktiivisesti. Siksi siihen liittyvät esteet pitää määrätietoisesti purkaa, Taimela vaatii.